Overweeg jij het om het maken van productfoto’s uit te besteden aan iemand? Bedenk je dan dat je het misschien ook zelf kunt doen. Wanneer je zelf je productfoto’s maakt, houd je de touwtjes in eigen handen en heb je dus volledige controle over het resultaat en het proces. Hieronder wordt besproken wanneer doe-het-zelf productfotografie voor jouw bedrijf geschikt is. Ook kijken we naar de benodigdheden die je nodig hebt om schitterende en professionele productfoto’s te maken.
Is DIY productfotografie geschikt voor mij?
Niet elk bedrijf is bij uitstek geschikt voor doe-het-zelf productfotografie. Een aantal handvaten en aanknopingspunten waaruit je kunt afleiden of je zelf de foto’s moet maken of het toch moet uitbesteden:
- Is er voldoende ruimte voor doe-het-zelf productfotografie? Wanneer je niet genoeg ruimte hebt wordt het verzorgen van je eigen productfotografie een lastig en vaak frustrerend verhaal. Wanneer je het professioneel aanpakt komt er veel apparatuur bij kijken. Het is vaak makkelijker als je het apparatuur min of meer op dezelfde plek kunt laten staan. Het geregeld moeten op- en afbouwen kost misschien meer tijd dan het waard is.
- Heb je vaak genoeg nieuwe producten om een eigen ‘fotostudio’ voor productfotografie te rechtvaardigen? Hieronder valt te lezen dat het investeren in apparatuur en attributen voor professionele productfotografie niet goedkoop is. Wanneer je relatief weinig nieuwe of verschillende producten hebt, is het de investering wellicht niet waard. Het uitbesteden van de productfotografie biedt dan meer gemak en is in dat geval tevens financieel voordeliger.
- Heb je een (ervaren) productfotograaf in huis? Ook met professioneel apparatuur komt het uiteindelijk neer op de fotograaf. Een ervaren productfotograaf weet op efficiënte wijze de beste hoeken van een product te fotograferen. Tevens is deze vaardig met de camera en met het overige apparatuur. Zonder een goede productfotograaf wordt het over het algemeen een lastig verhaal.

Wat heb ik allemaal nodig voor productfotografie?
Ten eerste is het belangrijk om je te realiseren dat het praktisch onmogelijk is om een perfecte lijst van benodigdheden te maken die voor iedereen geschikt is. Elk type productfotografie vereist namelijk specifieke benodigdheden. Zo zullen de benodigdheden voor het fotografen van auto’s of wasmachines verschillen van die van luxe horloges. Enkele dingen die je hoogstwaarschijnlijk in ieder geval nodig hebt:
- Een goede camera (€600+): professionele productfotografie begint met een professionele camera. Tegenwoordig hoeft dit niet per definitie meer een spiegelreflexcamera te zijn, ook professionele systeemcamera’s presteren doorgaans erg goed, kijk bijvoorbeeld naar de Canon EOS R5 of M6. Zoek je een spiegelreflexcamera (ook wel: DSLR), dan zou je bijvoorbeeld een Nikon D5600 of een Canon EOS 5D mark 4 kunnen overwegen. Je zoekt in ieder geval naar een camera die scherpe beelden produceert en die de mogelijkheid biedt om van lens te veranderen. Het merk maakt hierin weinig uit. Wel staat vast dat er voor grotere merken meer lenzen te verkrijgen zijn.
- Geschikte lenzen (€500 tot €3000): een goede lens kan een foto maken of breken. Afhankelijk van het type producten dat je verkoopt zal je meerdere lenzen nodig hebben. Voor grote producten wordt vaak een 12-24mm lens gebruikt. Wanneer je op zoek bent naar een lens die wat veelzijdiger is, kun je kijken naar een 18-200mm lens, deze heeft namelijk een groot zoombereik. Ben je op zoek naar een lens geschikt voor close-ups, kijk dan naar een lens met een groot diafragma, zoals een 50mm of een 105mm.
- Een stevig statief met geschikte statiefkop (€500+): de prijzen lopen hier wederom erg uiteen afhankelijk van het type productfotografie wat je gaat uitvoeren. Over het algemeen zit je goed met een stevig statief dat het gewicht van je camera inclusief lens met gemak kan dragen. Aangeraden wordt te zoeken naar een ‘geared’ statiefkop, deze kun je namelijk erg precies afstellen. Een balhoofd wordt bijna altijd afgeraden, omdat het lastig is om hiermee nauwkeurig te zijn. Productfoto’s dienen niet scheef te zijn en consistentie is belangrijk.
- Een tafel geschikt voor fotografie (€0 tot €1000): deze zal fungeren als ondergrond voor de producten. Bij voorkeur is de tafel in hoogte verstelbaar en ligt hierop een wit doek bestemd voor fotografie. Wat voor tafel je precies gebruikt maakt overigens niet veel uit, je kunt elke tafel die je hebt liggen in principe gebruiken wanneer je hier een wit doek geschikt voor fotografie op spant.
- Een fotobox (€50 tot €300): dit is als het ware een mini fotostudio. Het product plaats je hierin, de fotobox dient dus groot genoeg te zijn. Een fotobox neemt ongewenste schaduwen weg en geeft vrij gemakkelijk een professionele uitstraling aan een foto. Sommige varianten worden geleverd inclusief een lamp en verschillende kleuren ondergronden.
- Achtergronddoek (€100 tot €400): wanneer je geen gebruik maakt van een fotobox heb je een ‘backdrop’ nodig. Dit is een achtergronddoek die hangt aan een constructie. Het doek is te verkrijgen in verschillende kleuren en maten.
- Een laptop (€900 tot €2500+): deze speelt een cruciale rol gedurende het hele proces van productfotografie. Alle foto’s zullen hierop worden opgeslagen en de camera zal vaak rechtstreeks verbonden zijn met de laptop tijdens een fotosessie. Daarnaast kunnen hier de foto’s op worden nabewerkt. Het is aan te raden gebruik te maken van programma’s die het verwerken van grote hoeveelheden aan foto’s gemakkelijker maken. Een goed scherm met een realistische en eerlijke kleurenweergave is aan te raden.
- Overige attributen (€50 tot €500): het gaat hier bijvoorbeeld om extra batterijen voor de camera, SD-kaarten, lampjes etc. Deze attributen zijn doorgaans optioneel, maar ze bevorderen het gemak.
Kortom
Het verzorgen van je eigen productfotografie is een leuke uitdaging waar jij en je bedrijf veel profijt van kan hebben. Wel dien je een aantal praktische zaken mee te nemen in de overweging. Je moet genoeg ruimte over te hebben en is het van belang dat je genoeg (nieuwe) producten hebt. Anders is het de investering niet waard. De investering is vooral fors omdat je veel verschillende apparatuur en materiaal nodig hebt voor het maken van goede productfoto’s.